Canon, 1987 yılında EOS sistemine geçiş yaptığında, terketmeyi seçtiği FD bayonet sistemine sahip optik tasarımlarından bazılarını EOS uyumlu yeni gövdelerde kullanmaya devam etmişti. EF 100-300mm f/5.6 L de bu lenslerden biri. Optik tasarımını FD 100-300 f/5.6 L'den alan lens, ilk olarak haziran 1987'de piyasaya sürülmesine karşın kısa bir süre piyasada kalmış ve 1990 yılında üretimine son verilmiş. Lensin bir özelliği de EF bayonet sisteminde piyasaya sunulan ilk L serisi lens olması.
Canon EF 100-300mm f/5.6 L |
Lensin Teknik Özellikleri:
Optik Yapısı: Bir UD ve bir sentetik Fluorite'in de dahil olduğu 10 grupta 15 element
Odak Aralığı: 100mm-300mm arası
Netleme Motoru: AFD (Arc Form Drive)
Zum Ayarı: Push/Pull tasarım
En Düşük Diyafram: f/32
Maksimum Büyütme Oranı: 300mm'de 0,26x
En Yakın Odaklama Mesafesi: 1,5m
Diyafram Bıçak Sayısı: 8
Filtre Çapı: 58mm
Fiziksel Ölçüler: 75mm çap - 166,6mm uzunluk
Ağırlık: 695gr
Gövde yapısı ve Ergonomi:
Lensi elinize ilk alıp kurcalamaya başladığınızda üçüncü parti bir firma üzerine Canon'un logosunu ve L serisinin kırmızı halkasını koyup piyasaya sürmüş diyebilirsiniz çünkü gerçekten gövde yapısı ve ergonomisi bakımından alıştığımız L kalitesinden eser yok. Örneğin manuel netleme halkası iki pürüzlü yüzeyin sürtünmesi gibi hafifçe zorlanarak dönüyor. Optik tasarımı nedeniyle netleme lensin ön kısmında meydana geldiği için netleme anında ön element dönüyor ve dışarı uzuyor. AFD motor netleme esnasında az da olsa gürültülü sayılır ancak yeterli hızda diyebiliriz. Lenste USM motor bulunmadığı için tam zamanlı manuel netleme sistemi desteklenmiyor, manuel netlemeye geçiş yapmak için sert bir AF/M düğmesini M'ye getirmek zorunda kalıyorsunuz.
Lens, Push/Pull tasarıma sahip olduğu için her ne kadar oldukça hızlı zum imkanı sağlasa da, zum kızağı oldukça kaygan ve zum kilidi bulunmadığından özellikle tripodda yatay olmayan açılarda çekim yapmak neredeyse imkansız hale geliyor. Örneğin bantla yapıştırmadan tripodda 300mm odak uzaklığında dolunay çekimi yapmak imkansız diyebilirim.
Ergonomik sorunları nedeniyle kullanımında sıkıntılar yaşansa da çekim sonrası ortaya çıkan sonuçlar tüm bu güçlükleri katlanılabilir kılıyor. Sahip olduğu UD ve sentetik florit sayesinde optik performansı iyi ve gövdesinde L serisini simgeleyen kırmızı halkayı neden taşıdığını çekilen birkaç fotoğrafı inceledikten sonra daha iyi anlıyorsunuz. Bir stop kıstığınızda 100-200mm arasında oldukça keskin, sadece uç köşelerde bir miktar keskinlik kaybı söz konusu. 300mm'de f/8'den itibaren lens yine toparlıyor ancak 100-200mm'deki performansının gerisinde kalmaya başlıyor. Renkler ve kontrast tüm odak aralığı boyunca L kalitesinde bir lensten beklenecek düzeyde.
100-300mm f/5.6 L'yi 5D Mark II'de Reikan FoCal ile incelediğimizde; 100mm'de en açık diyafram değerinde pek keskin değil ama bir stop kısınca iyi seviyelere çıkıyor. En yüksek seviyeye ise aynı zamanda difraksiyon noktası olan f/10 değerinde ulaşıyor:
135mm'de de benzer bir durum söz konusu:
200mm'de performans bir miktar düşmeye başlıyor:
300mm'de ise performans kaybı devam ediyor:
EF 100-300mm f/5.6L ile EF 70-200mm f/4 L IS USM Karşılaştırması:
100-300mm f/5.6 L ile 70-200mm f/4 L IS USM'yi Reikan FoCal ile karşılaştırdığımızda; 100-300'ün genel olarak bir stop kısıldığında 70-200mm f/4 L IS'den hiç de geri kalmadığını görebiliyoruz. Tabii ki 70-200mm neredeyse merkezden köşelere homojen bir keskinliğe sahipken 100-300mm'de köşelere doğru keskinlik düşmeye başlıyor:
Netleme Performansı:
Özet Olarak:
Oldukça eski bir lens olmasına karşın optik performansı günümüz lenslerine taş çıkartacak düzeyde. Canon'un günümüzde en iyi tele zum lenslerinden olan 70-200 serisiyle aynı elementleri paylaştığı için (UD ve sentetik Fluorite) yaşına rağmen 100-200mm arasında az farkla gerisinde kaldığını söyleyebilirim. Öte yandan f/5.6 diyaframıyla bu aralıktaki bir tele lens için biraz yavaş kalıyor. Ayrıca AF motoru bu lensi hareket halindeki nesnelerden çok sabit nesnelerin çekimi için uygun kılıyor.
Lens, Push/Pull tasarıma sahip olduğu için her ne kadar oldukça hızlı zum imkanı sağlasa da, zum kızağı oldukça kaygan ve zum kilidi bulunmadığından özellikle tripodda yatay olmayan açılarda çekim yapmak neredeyse imkansız hale geliyor. Örneğin bantla yapıştırmadan tripodda 300mm odak uzaklığında dolunay çekimi yapmak imkansız diyebilirim.
Üstte: 100mm'de sonsuza netlenmiş halde. Altta: 300mm'de makro modunda. |
Optik Tasarım:
Lensin optik tasarımında 1 adet sentetik florit ile 1 adet UD (ultra düşük ışık dağılım) optik kullanılmış:
Lensin MTF tablosuna gelirsek; 100mm'de merkezden köşelere en açık diyaframda iyi bir keskinlik söz konusu iken f/8'de çok iyi seviyelere ulaşılmış. 300mm'de de durum aynı hatta f/8'de neredeyse daha önce karşılaşmadığım bir keskinlik seviyesi söz konusu (yine merkezden köşelere) ancak bu odak mesafesinde bokeh biraz sert geçişli.
Bir parantez açarak yukarıdaki MTF tablolarının analog filmli makinalarla hazırlandığını ekleyelim, dijitalde sonuçlar farklılık gösterebilir.
Optik Performans:
Lensin optik tasarımında 1 adet sentetik florit ile 1 adet UD (ultra düşük ışık dağılım) optik kullanılmış:
Lensin MTF tablosuna gelirsek; 100mm'de merkezden köşelere en açık diyaframda iyi bir keskinlik söz konusu iken f/8'de çok iyi seviyelere ulaşılmış. 300mm'de de durum aynı hatta f/8'de neredeyse daha önce karşılaşmadığım bir keskinlik seviyesi söz konusu (yine merkezden köşelere) ancak bu odak mesafesinde bokeh biraz sert geçişli.
Bir parantez açarak yukarıdaki MTF tablolarının analog filmli makinalarla hazırlandığını ekleyelim, dijitalde sonuçlar farklılık gösterebilir.
Optik Performans:
100mm |
135mm |
200mm |
300mm |
100-300mm f/5.6 L ile 70-200mm f/4 L IS USM'yi Reikan FoCal ile karşılaştırdığımızda; 100-300'ün genel olarak bir stop kısıldığında 70-200mm f/4 L IS'den hiç de geri kalmadığını görebiliyoruz. Tabii ki 70-200mm neredeyse merkezden köşelere homojen bir keskinliğe sahipken 100-300mm'de köşelere doğru keskinlik düşmeye başlıyor:
100mm |
135mm |
200mm |
300mm (70-200 + 1.4 TC = 280mm) |
AFD (Arc Form Drive) motoru tıpkı 50mm f/1.8 I ve II'de olduğu gibi sesli ve yavaş çalışmakta. Focus Hunting esnasında netleme hızını biraz olsun arttırmak için Canon gövde üzerindeki düğmeye 2m'den sonsuza netleme için de bir seçenek eklemiş.
Oldukça eski bir lens olmasına karşın optik performansı günümüz lenslerine taş çıkartacak düzeyde. Canon'un günümüzde en iyi tele zum lenslerinden olan 70-200 serisiyle aynı elementleri paylaştığı için (UD ve sentetik Fluorite) yaşına rağmen 100-200mm arasında az farkla gerisinde kaldığını söyleyebilirim. Öte yandan f/5.6 diyaframıyla bu aralıktaki bir tele lens için biraz yavaş kalıyor. Ayrıca AF motoru bu lensi hareket halindeki nesnelerden çok sabit nesnelerin çekimi için uygun kılıyor.
+ Odak aralığı
+ 100-200mm'de bir stop kısınca iyi düzeyde bir keskinlik
+ Güzel ve doğal bir arka plan bokehi
+ Sabit diyaframlı bir lens olması
+ Sabit diyaframlı bir lens olması
- IS desteği olmaması
- L serisi bir lense yakışmayacak düzeyde yetersiz gövde yapısı
- İçine toz kaçmasına müsait Push/Pull tasarımlı gövde
- Yavaş ve isabet yüzdesi yüksek olmayan bir AF sistemi
- Diyafram değeri bakımından yavaş bir lens olması
- 300mm'de diyafram kısıldığında bile çok keskin değil
- Manuel netleme halkasının kullanım zorluğu
- 1,5m'den başlayan en yakın odaklama mesafesi
uygun fiyata derken? bu lensin sıfırını kutusunda 125 tl e buldum, fiyat olarak ne dersiniz?
YanıtlaSilEbay'da en düşük 200 Euro civarında ve bizim ikinci sitelerimizden birinde 1000TL'den satılmakta olduğunu düşünürsek neredeyse bedava diyebilirim. Yalnız bu lensin aynı boyut ve şekilde ama kırmızı halkası bulunmayan L olmayan bir versiyonu da var, ona dikkat edin derim, gerçi o bile 125 TL'ye oldukça uygun sayılır, o fiyata işinizi fazlasıyla görür bence.
Sil