Canon'un standart geniş açı zum lensi olan EF 24-85mm f/3.5-4.5 USM ilk olarak 1996 yılında, aslen bir APS filmli SLR olan Canon EOS IX'un kit lensi olarak piyasaya sunulmuş. Ancak Canon'un dijital SLR'ye geçiş döneminde de üretilmeye devam ettiği için Canon'un diğer 35mm SLR/DSLR gövdeleriyle de uyumlu. Lensin, EOS IX ile kit olarak alındığında gümüş renkli ve tek başına alındığında siyah renkli olmak üzere 2 versiyonu bulunmakta. Hatta internette gümüş renkli versiyonun daha keskin olduğuyla ilgili bir şehir efsanesi bile dolanmakta. Lensin maalesef 2010 yılında üretimine son verilmiş.
Optik Yapısı: 12 grupta 15 element
Odak Aralığı: 24mm-85mm arası
Netleme Motoru: USM (Ultrasonic Motor)
En Düşük Diyafram: f/22-32
Maksimum Büyütme Oranı: 85mm'de 0,16x
En Yakın Odaklama Mesafesi: 0,5m
Diyafram Bıçak Sayısı: 6
Filtre Çapı: 67mm
Fiziksel Ölçüler: 73mm çap - 69,5mm uzunluk
Ağırlık: 380gr
Gövde yapısı ve Ergonomi:
Lensin gövde yapısı (bu incelemede sıklıkla yapacağımız üzere) EF 24-105mm f/4 L IS USM ile karşılaştırdığımızda benzer özellikler taşımakta; sert ve kaliteli plastik dış gövde ile metal bayonet ilk göze çarpan malzemeler. 85mm'ye doğru zum yapıldığında içiçe geçmiş 2 plastik çerçeve dışa doğru çıkmaya başlıyor ancak bu kısımda herhangi bir gevşeklik söz konusu değil, oldukça sıkı ve sağlam görünüyor. Zum ve netleme halkaları zorlanmadan ve sürtme hissi olmadan dönmekte. Lensin ön optik elemanı netleme esnasında sabit kaldığı için filtre kullanımında herhangi bir sorun yaşatmıyor. Lenste 24-105'in aksine hava koşullarına karşı herhangi bir koruma ve IS sistemi bulunmuyor. Öte yandan lens oldukça kompakt boyutlarda ve son derece hafif.
Optik Tasarım:
Lenste normal elementlerin dışında sadece bir adet asferik optik kullanıldığı görülüyor:
MTF tablosuna gelirsek 24mm'de en açık diyaframda iyi sayılabilecek bir keskinlik görülüyor, f/8'de çok iyi seviyelere ulaşılmış, tabii ki bu değerler merkez performansı için, köşelerde performans farkedilir düzeyde düşüyor. 85mm'de de benzer bir durum söz konusu, en açık diyaframda ortalamanın üzerinde bir keskinlik söz konusu iken f/8'de oldukça iyi seviyelerde, köşelerde ise yine ciddi kayıp söz konusu. 24mm ve 85mm'de kenar ve köşelerde bokeh performansı biraz sert görünüyor:
Optik Performans:
24-85mm f/3.5-4.5 USM'yi 5D Mark II'de Reikan FoCal ile incelediğimizde, 24mm'de f/5'te en yüksek seviyeye ulaştığını görüyoruz. f/5.6'dan itibaren düşüş yaşansa da difraksiyona (f/10) kadar neredeyse sabit ve iyi bir seviyede kalıyor.
50mm'de ise en açık diyaframda yeterince iyi, f/7.1'de en iyi seviyeye yükseliyor:
85mm'de ise en açık diyafram değerlerinde performans biraz düşük kalıyor, toparlaması için en az f9'a ihtiyaç var. Öte yandan gerçek çekimlerde 85mm'de f/4.5-5.6 arası oldukça iyi sonuçlar elde ettim. Bunun gerçek çekimler ile test çekimleri arasındaki hedeflere olan mesafeler arasındaki farktan kaynaklandığını düşünüyorum. Örneğin Reikan Focal 85mm'nin testinde doğru sonuçlar için hedefe 3.4m'lik bir mesafe olmasını öneriyor.
Köşe kararması (vignetting) konusunda özellikle geniş açıda ciddi bir kararma söz konusu, hatta internette bazı kaynaklar bu durumun lensin aslen 35mm'den daha küçük bir film kullanan Canon EOS IX'un kit lensi olmasından kaynaklandığını belirtiyor.
Köşe kararması ve renk sapmaları bakımından RAW işleme esnasında varsa lens verileriyle otomatik düzeltme yapmakta fayda var. Köşe kararması konusunda alternatif olarak gövde içi otomatik düzeltme modu da kullanılabilir:
Canon EF 24-85mm f/3.5-4.5 USM (solda 24mm'de, sağda ise 85mm'de) |
Lenste normal elementlerin dışında sadece bir adet asferik optik kullanıldığı görülüyor:
MTF tablosuna gelirsek 24mm'de en açık diyaframda iyi sayılabilecek bir keskinlik görülüyor, f/8'de çok iyi seviyelere ulaşılmış, tabii ki bu değerler merkez performansı için, köşelerde performans farkedilir düzeyde düşüyor. 85mm'de de benzer bir durum söz konusu, en açık diyaframda ortalamanın üzerinde bir keskinlik söz konusu iken f/8'de oldukça iyi seviyelerde, köşelerde ise yine ciddi kayıp söz konusu. 24mm ve 85mm'de kenar ve köşelerde bokeh performansı biraz sert görünüyor:
Optik Performans:
24-85mm f/3.5-4.5 USM'yi 5D Mark II'de Reikan FoCal ile incelediğimizde, 24mm'de f/5'te en yüksek seviyeye ulaştığını görüyoruz. f/5.6'dan itibaren düşüş yaşansa da difraksiyona (f/10) kadar neredeyse sabit ve iyi bir seviyede kalıyor.
24mm |
50mm |
85mm |
Köşe kararması ve renk sapmaları bakımından RAW işleme esnasında varsa lens verileriyle otomatik düzeltme yapmakta fayda var. Köşe kararması konusunda alternatif olarak gövde içi otomatik düzeltme modu da kullanılabilir:
24mm |
85mm |
EF 24-85mm f/3.5-4.5 USM - EF 24-105mm f/4 L IS USM Karşılaştırması:
Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM - Canon 24-85mm f/3.5-4.5 USM |
24mm |
50mm |
85mm |
Netleme Performansı:
USM sayesinde oldukça hızlı ve sessiz netleme yapılabiliyor. Aynı zamanda FTM (eş zamanlı elle netleme) özelliği de destekleniyor. AF başarımı yönünden herhangi bir olumsuz yanıyla karşılaşmadım, yeterli ışık koşullarında AF isabeti oldukça yüksek.
90'lı yıllardan kalma eski bir lens olmasına karşın günümüzde herhangi bir FF gövdede kullanmak için fazlasıyla yeterli bir performansa sahip. Özellikle kompakt ve hafif yapısıyla gerçek anlamda bir FF tak-gez lensi denilebilir. 24-105mm f/4 L IS USM'ye alternatif arıyorsanız ve L sınıfı lenslere veya EF 24-105mm f/3.5-5.6 IS STM gibi yeni versiyonlara ayıracak kadar bütçeniz yoksa elinizdeki en iyi (hatta tek) seçenek olduğunu söyleyebilirim. İkinci el piyasasında benzer fiyat aralıklarında 28-105mm f/3.5-4.5 USM (II) veya 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM de düşünülebilir ancak bu lenslerin 28mm'den başlıyor oluşu önemli bir handikap.
+ Kompakt, hafif ve sağlam gövde
+ 24mm'den başlayan odak aralığı (FF sensörlü gövdeler için)
+ Standart bir tak-gez zum lens için nispeten hızlı diyafram değerleri
+ Hızlı ve isabetli USM netleme
- Köşe kararma (vignetting) değerleri biraz yüksek
- Renk saplamaları (chromatic aberrations) dijital müdahaleyi zorunlu kılıyor
- 24mm'de bir miktar distorsiyon
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder